21 Kasım 2016 Pazartesi

FİYAT YÖNTEMLERİ VE PAZARLAMA PLANI


FİYATLAMA YÖNTEMLERİ VE PAZARLAMA PLANI
Fiyat Yöntemleri
Fiyatlama yöntemi her bir ürün için temel fiyatı belirler. İşletmelerin uygulayacakları üç
önemli fiyatlama yöntemi vardır.
Maliyete göre fiyatlama
Talebe göre fiyatlama
Rekabete göre fiyatlama
Maliyete Göre Fiyatlama
Maliyet gözönüne alınarak yapılacak bir fiyatlamada, toplam birim maliyete belirli bir kâr  eklenir. Örneğin, 1000 adet gömleğin üretim ve pazarlama maliyeti 100.000.000.-TL olsun. Bu durumda bir gömleğin maliyeti 100.000.-TL. Eğer üretici % 20 kâr ile ürününü satmak isterse satış fiyatı 100.000 + % 20 (100.000) = 120.000.-TL. olacaktır. Her işletme tarafından kolaylıkla uygulanabilmesine karşın bazı eksik yönleri de vardır.

Talebe Göre Fiyatlama
Bu yöntemde talebin yoğunluğu gözönüne alınır ve talep yüksek olduğunda yüksek fiyat, talep düşük olduğunda düşük fiyat uygulanır. Bu durumda maliyetler aynı olsa bile fiyatın belirleyicisi taleptir. Başabaş analiz, hangi satış fiyatında ve hangi satış düzeyinde, gelirlerin maliyetlere eşit olacağını gösterir. Böyle bir analizde, toplam maliyet, sabit ve değişken olarak iki kısımdan oluşmaktadır ve şirket değişken maliyetlerin fiyata olabilecek etkilerini incelemek zorundadır.

BBN=Toplam Sabit Maliyetler /Birim Satış Fiyatı – Birim Değişken Maliyet

Çiçek tohumu üreten A Şirketinin toplam sabit maliyetleri 10.000.000.-TL ve üretip sattığı çiçek tohumlarının birim değişken maliyetleri de 20.000.-TL’dir. A Şirketinin bu ürünü 30.000.- TL’ya satması durumunda işletmenin başabaş noktasında kaç adet satması gerektiği aşağıdaki formül yardımıyla hesaplanabilir.
Başabaş üretim miktarının 1.000 adet olması durumunda A Şirketi 1.000 adetten az ürün satarsa zarar, çok ürün satarsa kâr elde edecektir.
Ulaşılması istenen kâr ölçüsü belirlenerek de başabaş noktası saptanabilir. Yukarıdaki örnekte işletmenin 80.000.000.-TL toplam kâr elde etmeyi istemesi durumunda; İşletme 7.000 adet ürün satarsa 80.000.000.- TL kâr elde edebilecektir.

Rekabete Dayalı Fiyatlandırma
Bu yöntemde şirket, maliyetleri ve Pazar talebini göz ardı eder. Kendi fiyatını belirlemek için rakiplerin fiyatlarını baz alır. Bu yöntem, özellikle ürünler benzer olduğunda ya da fiyatın tek önemli pazarlama karma elemanı olması durumunda etkin ve önemlidir. Rakipler hangi fiyatı uyguluyorsa, aynı fiyat benimsenir ve uygulanır.
BBN=Toplam Sabit Maliyetler /Birim Satış Fiyatı – Birim Değişken Maliyet



Fiyatlama Stratejileri
İşletme geçici ya da sürekli olacak biçimde daha önceki aşamada oluşturduğu temel
fiyatlarına değişik fiyatlama stratejilerini uygulayabilir. Uygulanacak fiyatlama stratejileri, pazarlama amaçlarına, Pazar yapısına, ürünün değişik özellikleri gibi faktörlere bağlı olabilecektir. Fiyatlandırma stratejileri şu şekilde sınıflandırılabilir:
Yeni Ürün Fiyatlama Stratejileri
Pazarın Kaymağını Alma: Ürün olabildiğince yüksek fiyat ile pazara sunulur. Ürün öncelikle satın almaya eğilimli kişilere yöneliktir ve Pazar genişledikçe başlangıçta yüksek olan fiyat düşürülmeye başlanır.
Pazara Nüfuz Etme: Pazara nüfuz etme ya da pazarı ele geçirmede, fiyat nispeten düşük tutulur. Pazarda hızlı biçimde, geniş bir Pazar payı almak amaçlanmıştır. Rakiplerin pazara girişleri önlenmeye çalışılır.
Psikolojik Fiyatlandırma Stratejileri Küsüratlı (Kalanlı) Fiyatlama: Fiyatın yuvarlak rakamının çok az altında belirlenmesi ile, alıcılarda fiyatın düşük olduğu kanısı yaratılmaya çalışılır. Örneğin, 500.000.-TL yerine 495.000.-TL belirlenmesi gibi.
Prestij Fiyatlama: Fiyat, kaliteyi gösterecek biçimde yüksek belirlenir.
Alışılmış Fiyat: Fiyat uzun süre değiştirilmez ve tüketiciler fiyata alışırlar.
İndirimler Ticari indirimler aracılara verilen indirimlerdir. Miktar indirimi, belirli bir miktar ürün/hizmet alanlara yapılan indirimdir. Peşin ödemelerde yapılan indirim ise peşin ödeme indirimidir.

Tüketim Ürünlerinde Dağıtım Kanalı Çeşitleri





Endüstriyel Ürünlerde Dağıtım Kanalı Çeşitleri

Reklam
Belirli bir ücret karşılığında ürünler, hizmetler ya da fikirlerin kitle iletişim araçlarıyla hedef pazara duyurulmasıdır. Reklamın,
Bilgilendirmeye,
İkna etmeye,
Hatırlatmaya yönelik amaçları vardır.


Reklamla ulaşılmak istenen amaç,
Bu işe ayrılacak bütçe,
Hedef pazarın özellikleri ve
Bu özellikler dahilinde reklam amaçlarının istenen hedefe ulaşma derecesi ile
alınmalıdır.



KİŞİSEL SATIŞ
Olası müşterileri bulmak ve görüşmek
Müşteri ihtiyaç ve davranışlarını saptamak,
Müşteri ihtiyaçlarına uygun ürün ve ambalaj tavsiye etmek,
Müşterilere ürünle ilgili bilgi vermek üzere görüşmek ve onları satın almaları için ikna etmek,
Satış işlemlerini tamamlamak,
Satın alma sonrası müşterileri izlemek ve tatmin olup olmadıklarını öğrenmek.
Vitrin


Satış Tutundurma
Vitrin ve raf düzenleme,
Armağan dağıtımı,
İkramiyeli ve indirimli satışlar,
Fuar, sergi gösterimleri,
Satıcılara prim ödemeleri,
Eğitici filmler (ürün ile ilgili)
Ürünle birlikte verilen hediyeler,
Çekilişe katılmayı sağlayan kuponlar sayılabilir.


Halkla İlişkiler ve Duyurum
Toplantılar, seminerler
Haber bültenleri
Basın toplantıları
Konuşmalar
Özel Haberler
Broşürler ve el ilanları
Dergi ve gazeteler
Doğrudan postalama
İnternet ortamında tanıtım
Şirket ziyaretleri
Sponsorluklar



GÖREV TANIMLARI VE SORUMLULUKLARIN DAĞITILMASI
Girişimci aynı zamanda, satın alma elemanı, muhasebeci, satış elemanı, yeni fikirlerin yaratıcısı ve işyerinin bir çalışanı olarak görevler üstlenir. Her şey hakkında bilgi sahibi olan bir kişi konumundadır. Ancak, gerektiğinde dışarıdan uzman yardımı isteyebilmelidir.
Girişimci, temel olarak bu aşamada şu soruları sorup, cevaplamaya çalışmalıdır.
Kim hangi işten sorumludur?
Kim hangi işin tamamlanmasından sorumludur?
Pazarlama planı, belirli görevler için hangi sorumlulukları vermektedir?
Çalışanlar, hangi düzeyde deneyim ve beceriye sahiptir?
Yetki ve sorumlulukların dağılımı nasıldır ve yeterli midir?
Görevlerin yerine getirilmesinde eğitim ihtiyacı var mıdır?

Çalışanların Adanmışlığı
Öngörülen görevlen kabullenilmelidir.
Üstlenilen görevlere adanma sağlanmalıdır.
Görevleri üstlenen çalışanların, bu görevleri savunabilecek kadar coşkulu, istekli ve inançlı olmaları sağlanabilmelidir.


PROGRAMLARIN GÖZETİMİ VE ÖLÇME
Müşteri şikayetlerini azaltma (% 17’den, % 15’e düşürme gibi)
Yeni müşteri kazanma (yeni müşteri oranının % 25 olması gibi)
Pazar payını tutma (Pazar payını % 7’de tutma gibi)
Maliyetleri azaltma (pazarlama maliyetlerini % 15 azaltma gibi)


Sorunlar Olası Çözümler
- Ekonomik durgunluk (yerel yada genel)
- Zayıf ürünler
- Rekabet durumları
- Yönetim sorunları
- Müşteri sorunları
Maliyetleri düşür, ancak müşteri ilişkilerini iyileştir ve sürdür.
Eski ürünlerini yenile, yeni tutundurma çalışmaları uygula.
Rekabetin olumsuz etkisini kaldırmak için, karşı rekabet yarat.
İlave eğitim sağla ve daha kaliteli elemanlar istihdam et.
Müşteri hizmetlerini geliştir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder