Bütçe Nedir?
Kısa bir tanımla İşletme Bütçesi, işletmenin amaçlanan hedefe ulaşması için yapılan
rakamlarla ifade edilmiş ayrıntılı ve kısa süreli bir plandır.
Bütçe, işletmenin uzun süreli amaçlarını
gerçekleştirmek için sonraki faaliyet döneminde yapması gereken faaliyetleri
kesin rakamlar ile belirler.
Bütçeyi en iyi şekilde anlamak için öncelikle planlama kavramını iyi bir şekilde anlamak gereklidir.
Bütçeyi en iyi şekilde anlamak için öncelikle planlama kavramını iyi bir şekilde anlamak gereklidir.
Planlama; işletmelerin hem sayısal, hem de finansal amaç
ve hedeflerinin belirlenmesi için uygun faaliyet planlarının hazırlanmasıdır.
Bütçenin Aşamaları
Bütçe, bir planlama faaliyeti olması sebebi ile planlamaya paralel olarak aşağıdaki aşamaları içermektedir:
Bütçe, bir planlama faaliyeti olması sebebi ile planlamaya paralel olarak aşağıdaki aşamaları içermektedir:
Amaçların belirlenmesi:
Yapılan
planla ulaşılmak istenen hedef açıkça belirlenmiş olmalıdır. Bütçelerde amaçlar
stratejik planlarda belirlenmiş olan hedeflere ulaştıracak adımlar olarak
planlanmalıdır. Bu amaçlara örnek olarak; ciroda %15 artış, %10 karlılık, pazar
payının arttırılması gibi örnekler verilebilir.
§
Amaçlara ulaştıracak varsayımları
belirlenmesi:
Organizasyonun tüm kısımlarındaki
kapasiteler, iş gücü gibi iç etkenler ve kanunsal yükümlülükler, enflasyon,
faiz oranları gibi dış etkenlerin bütçe dönemindeki durumlarına ilişkin
varsayımların belirlenmiş olması gereklidir.
§
Seçeneklerin karşılaştırılması:
Bir
sonraki aşamada hazırlanmış olan taslak bütçeler üzerinde daha önceden yapılmış
olan varsayımlarım çeşitli alternatiflerini içeren bütçelerle senaryo
analizleri yapılmalıdır.
§
Seçenekler arasından en uygun olanın
belirlenmesi: Bu aşamada bir önceki aşamada hazırlanan
senaryolardan uygun olanı belirlenir. Yönetim kurulunca onaylanan bütçe devreye
alınır.
Bütçelerin Planlama İçindeki Yeri
Planlar organizasyonlar gibi bir basamak sırası takip ederler. Aşağıdaki şekilde planların ve organizasyonun basamaksal sıralanışı görülmektedir.
Planlar organizasyonlar gibi bir basamak sırası takip ederler. Aşağıdaki şekilde planların ve organizasyonun basamaksal sıralanışı görülmektedir.
Amaçlar
Amaçlar Vizyon ve Misyon şeklinde belirlenmeli ve tüm
organizasyona bildirilmelidir.
Politikalar
İşletmede bireylere ve bireylerin oluşturduğu biçimsel gruplara
faaliyetlerinde ve kararlarında yol gösterir. Politikaların amaçlardan farkı
amaçlara nasıl hangi yollarla ulaşılacağını belirlemesidir. Satış politikaları,
, personel politikaları, ücret maaş politikaları, finansman politikası
Programlar
Bir amacın gerçekleştirilmesi için gerekli olan şama ve adımları
her birinden sorumlu olan aşama ve adımları belirleyen bir plandır.
İşletme Bütçelerinin Faydaları
İşletme bütçelerinin en önemli faydası
bütçeleme dönemi içerisindeki faaliyetlerin yürütüleceği hareket alanını
belirlemesidir. Bütçe ile işletmenin nihai hedeflerine ulaşmak için işletme
içerisindeki her bireyin ne yapması gerektiğini bireylere somut rakamlarla
gösteren bir yol haritası olması ile uygulandığı işletmede yüksek katma değer
yaratır.
Bütçelemenin
diğer faydalarını şu şekilde saymak mümkündür:
- § Bütçe hazırlayan işletmeler hedeflerini bütçeler sayesinde objektif bir şekilde değerlendirme imkânı bulurlar.
- § Bütçeler işletmelerin gerçek olanaklarını rakamlarla resmeder
- § Bütçeleme işletme geleceğinin somut verilerle değerlendirilmesini sağlar.
- § İşletme bünyesindeki yöneticilerin öngörüde bulunma yeteneklerini geliştirir.
- § Çeşitli etkenleri göz önünde bulundurarak hedeflere ulaşmak için izlenebilecek yol alternatiflerini ve en uygun yolu belirlemeyi sağlar
- § Bütçe dönemi içerisindeki faaliyetleri ölçümlemek için bir cetvel sunar.
- § Sapmaların ve verimsizliğin erken aşamalarda farkedilmesini sağlar
- § Faaliyetlere yön veren tahsilat politikaları, stok politikaları gibi politikaların erkenden sorgulanmasını sağlar
Kaynak: http://www.butce.biz
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder