1841
yılında İstanbul’da doğmuş olan Henri Fayol mühendis bir babanın oğludur.
Babası İstanbul’ Galata köprüsünün mühendisidir. Kendisi de babası gibi
mühendis olan Henri Fayol,
yönetim
konusunda ilk teorik çalışmaları yapan kişilerden olmuştur.
Madencilik
ve yönetim konusunda makaleler yayınlamış ve seminerler vermiştır.
“Administration
İndustrielle et Générale” adlı eserinde yönetim konusundaki düşüncelerini ve
deneyimlerini dünyaya duyurmuştur.
Yönetim
bilimine makro bir bakış açısı ile yaklaşmıştır.
Yönetimi
bir süreç olarak tanımlayarak, yöneticilerin sorumlu oldukları faaliyetleri
koordine etmeye yönelik fonksiyon, ilke ve kuralları sistematik bir şekilde ele
almıştır.
Henri
Fayol’a göre yönetim süreci,
Teknik
faaliyetler
Ticari
faaliyetler
Mali
faaliyetler
Güvenlik
faaliyetleri
Muhasebe
faaliyetleri
Yönetim
faaliyetleri’dir.
HENRİ FAYOL’e göre YÖNETİMİN İLKELERİ
1. İŞ BÖLÜMÜ: Bir tek alanda çalışma ya
da bir konuda uzmanlaşma, çalışanların daha hızlı deneyim kazanmalarına ve
yeteneklerini düzenli bir şekilde geliştirmelerine yardımcı olur. Çalışanlar,
iş bölümü yapılarak daha verimli hale getirilebilirler.
2. YETKİLENDİRME/YETKELENDİRME:
Talimatlar doğru bir şekilde verilmeli, bununla birlikte çalışanların
görevleriyle ilgili yetkileri de dengeli bir şekilde dağıtılmalıdır.
3. DİSİPLİN: Çalışanların talimatlara
riayet etmesi gerekir, ancak bu iki yönlü bir olgudur: Eğer yöneticiler, iyi
bir liderlik sergileyip, takımın bir parçasıymış gibi hareket ederlerse,
çalışanlarının iş talimatlarına riayet etmelerini sağlayabilirler.
4. TALİMATLARDA BÜTÜNLÜK: Talimatlarda
çelişkiye yol açmamak için her çalışan yalnızca bir yöneticiye bağlı olmalıdır.
5. YÖNETİMDE BÜTÜNLÜK: Aynı görevleri
yapan kişiler aynı amaçlara sahip olmak zorundadır. Bu, bir şirkette
koordinasyonu sağlamanın temelidir. Yönetim bütünlüğü olmadan talimatlarda
bütünlüğü sağlamak mümkün değildir.
6. ŞİRKET KARLILIĞI: Yönetim ve
çalışanlar, şirket hedeflerinin daima öncelikli olduğunu akıllarından
çıkarmamalıdır. Çünkü bireysel kazançlar, şirketin kazanımlarına bağlıdır.
7. ÜCRET: Her ne kadar tartışılan bir
konu olsa da ücret önemli bir motivatördür.
8. MERKEZİYETÇİLİK: Bunun derecesi işin
durumuna ve çalışanların kalitesine göre farklılık gösterir.
9. HİYERARŞİK KADEME SAYISI: Hiyerarşi
yönetim bütünlüğü için gereklidir. Ancak aynı zamanda iletişimin önemini bilen
yöneticiler olduğu sürece, yatay iletişim de önemlidir. Hiyerarşik yapı çok
fazla kademeden oluşmamalıdır.
10. DÜZEN:: Malzeme düzeni ile çalışma
düzeninin her ikisi de gereklidir. Birincisi yararı olmayan malzemelerin ve
zaman kayıplarının azaltılmasına, ikincisi ise organizasyonun başarıya
ulaşmasına katkı sağlar.
11. ADALET: Merhamet ve adaletin
birleşimi, bir işin sürdürülebilmesi için gereklidir. Çalışanlara iyi
davranmak, işyerinde adaleti tesis etmek için önemlidir.
12. ÇALIŞMA SÜRESİNDE İSTİKRAR:
Çalışanlar kariyer gelişimlerinin ve iş güvencesinin sağlandığından emin
oldukları zaman daha iyi çalışırlar. Güven vermeyen bir çalışma ortamı ve
yüksek turnover organizasyonun geleceğini de etkiler.
13. İNİSİYATİF: Bazı durumlarda
çalışanların inisiyatif kullanmalarına izin vermek organizasyon için güç
kaynağıdır. İnisiyatif kullanma pek çok yönetici tarafından “ödün vermek”
olarak algılansa da sonuçta organizasyon için iyi bir durumdur.
14.TAKIM RUHU: Yöneticiler
çalışanlarının morallerini yükseltmek zorundadırlar. Yönetici gerçek hünerini
koordinasyon sağlama, çalışanları cesaretlendirme, her çalışanın yeteneklerini
kullanabilme, çalışanlar arasında kıskançlık ve rahatsızlık yaratmadan her
birine layık olduğu değeri gösterebilmekte kullanmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder